Телешко варено

От както синът ми ходи на ясла, съм почти перманенто болна, кихаща, кашляща или подмърчаща. Мисля, че изкарах всички възмони вируси, някой дори 2 пъти. Успокоението ми е, че макар и болна, детето ми кара вирусите леко, бързо или ги пропуска и за сега успешно се възползва от плюсовете които носи дългото кърмене за здравето му.

Когато бях малка и болна, майка ми задължително правеше пилешка супа или телешко варено. До ден днешен обожавам тези супи, а телешкото варено ми е една от най-любимите. Въпреки, че хубаво телешко месо трудно се намира и в общи линии е въпрос на късмет, когато е приговено на супа обикновенно няма неприятни изненади с крехкостта му. Обожавам супата с добавени гъби, въпреки че не са по канон, и разбира се с много лимонов сок. Освен, че лимонът идеално допълва вкусът на вареното, съдържащият се в него витамин С подпомага усвояването на желязото в месото.

Продукти:

800 гр телешки джолан

3 литра вода

1 голям морков

1 глава лук

резен от глава целина

5-6 картофа

10-12 зърна черен пипер

сол и настърган черен пипер на вкус

много магданоз

прясно изцеден лимонов сок

250 гр печурки – опционално

Приготовление:

Джоланът се измива добре и се поставя в дълбока тенджера заедно с водата и солта. Оставя се да заври и се препенва няколко пъти, докато бульонът стане бистър. Добавят се зърната черен пипер, резена целина, нарязаният на кръгчета морков и нарязаният на едро лук и се вари около 40-50 минути или докато месото изглежда почти готово.

Джоланът се изважда от бульона и се оставя да се охлади, след което се обезкостява и месото се нарязва на порции. Месото се връща в бульонът и се добавят обелените и нарязани на едро картофи и нарязаните на едро гъби, ако ще се използват. Опитва се на вкус и ако е нужно се добавя още сол и настърган черен пипер. Вари се до готовност на картофите.

Супата се сервира топла, обилно поръсена със ситно нарязан магданоз и подправена с лимонов сок

Добър апетит!

Други публикации:

Крем супа от червена леща

Крем супа от печени чушки и нахут

Доматената супа на баба

Преди 1 година:

Пъпешов шербет

13 comments on “Телешко варено

  1. Lety казва:

    И аз съм любител на телешкото варено :)
    При вирус и при нас следва или то или пилешка супичка :)
    Ама с гъби досега не съм го пробвала, ще трябва да се опита.
    При мен има награда за теб, Дани.
    Сърдечни поздрави!

  2. Lety казва:

    Много съм расеяна тези дни, забравих линка към блога и наградата

  3. Dani казва:

    Дани,
    обожавам телешко варено :)
    Трудно намирам телешки джолан.
    А добавянето на гъби само ще допълни вкуса :)
    Прегръдки и хубава седмица!

  4. Dreamy казва:

    Изглежда вкусно! =]
    Искам да ти препоръчам филмът „Julie & Julia „. Истинска история за един кулинарен блог :P

  5. kulinarnimisli казва:

    Дани, изглежда божествено. Мен тези дни ме е налегнал един психо вирус и нямам нищо напротив една супичка. Само ако може друг да я сготви… ех мечти. :) Желая ти една вкусна седмица и с по – малко вируси. Идва лятото ей! :D

  6. Danyela казва:

    Лети, Дани, Dreamy, Маги, благодаря ви!
    Лети, много благодаря за наградата!
    Маги, дано бързо ти размине вирусът
    Dreamy, благодаря за препоръката за филма. Гледала съм го, страхотно играе Мерил Стриип, много я обичам!
    Хубава и усмихната седмица!

  7. lulu казва:

    Нямам по- любима супа от Телешкото варено! Преди време една позната, която дълги години беше работила като готвачка в Русия ми каза варинт, при който лукът и морковите се пекат предварително. Става малко по- различно, но много вкусно.

    • Danyela казва:

      Ммм…с печен лук вероятно е много вкусно, има невероятен аромат. Ще пробвам, благодаря за идеята

  8. Това ми е една от любимите супи

  9. Петър Илиев казва:

    Джоланът е класика.
    Аз го правя с малко повече моркови и нарязани на едро. Лукът ми е в торбичка, за да мога да го изхвърля.
    Преди много години прочетох една английска рецепта. Те го правят с телешка (кравешка или волска) опашка. Ако човек се замисли, ще се сети защо опашката трябва да е най-крекото месо. Страхотия!
    Лошото е, че може би, десет години не съм срещал опашка. Не знам какво правят с тях днес :-)
    Ако ви попадне някоя, грабвайте я, и правете супичката. После ме заплюйте, ако не сте си облизали пръстите.

  10. Петър Илиев казва:

    Забравих да кажа, че прешленчетата си ги изгризкваш с ръка – няма обезкостяване :-)

  11. Teodora An. Mitkova казва:

    За пореден път съм изумена как намирам в този блог прекрасни рецепти, така близки до моето вътрешно усещане. Възхитена бях от сос Тахини, от ред други рецепти. Не знам защо не съм благодарила до сега!
    Та – Много мило, да споделяш тези рецепти! Благодаря!

Вашият коментар

