Постен боб със сушени чушки

С наближаването на празниците, коледното настроение завладява всички. Елхите вече са по пазарите, украсата е навсякъде, всеки прави планове за почивните дни и с какво да зарадва обичаните си хора. Малко или много, почти винаги цялата тази суета ми се е виждала прекалена – истерията покрай пазаруването, твърде шумните и препълнени магазини. Напоследък нямам почти никакво време, за това и постовоте в блога ми се разредиха. Не защото съм изгубила желание за готвене и описване на вкусове, а защото различни неприятни и тъжни неща се случиха около мен на обичан и близък за мен човек. В такива моменти разбираш, че единственото нещо, което има значение е здравето и живота. Всичко останало е маловажно и преходно. Ужасното чувство на безсилие да помогнеш, ядът че нещата са извън контролът ти и че каквото и да направиш няма да е достатъчно. В такива моменти ти остава само вярата и надеждата, да се уповаваш в ирационалното, защото няма на какво друго да разчиташ. Свикнала съм нещата да са в моите ръце, аз да управлявам живота си и да взимам решения, но когато отчаянието е взело връх и нямаш сили за нищо, и ти иде само да крещиш срещу несправедливоста на живота силната ръка на човекът до мен, винаги подкрепяща ме и разбираща е неоценима помош. С тези мрачни мисли започвам празниците тази година с много грижи и разочарование и никакво положително настроение. За това и днешната рецепта е лишена от блясък, семпла и съдържаща съвсем обикновени продукти, но пък в духът на коледните пости и традиции.

Продукти за около 6 порции:

1 ч.ч. боб

5-6 сушени чушки

5-6 сушени домата или 1 с.л. концентрирано доматено пюре

1 ч.л. сух джоджен

1 морков

1 глава лук

сол и черен пипер на вкус

Приготовление:

Бобът се почиства и се изсипва в дълбока купа, залива се със студена вода и се оставя да престои поне 12 часа, за да набъбне и за да уври по-добре. Накисването спомага освен за по-бързото приготвяне и за разгражда и фитиновата киселина в бобовите, като по този начин прави хранителните вещества по-добре усвояеми.

Бобът се измива и се пресипва в дълбока тенджера. Залива се с вода, колкото да го покрие и се оставя да заври на котлона. Баба ми винаги добавяше и щипка сода за хляб в първата вода, това също спомага бобът да уври по-бързо. След като поври 4-5 минути, водата се изхвърля, бобът се изплаква и се налива нова вода – около литър и половина. Бобът се оставя да ври на тих огън. Добавят се ситно нарязаните глава лук и морковът. Сушените чушки се нарязват и добавят. Подправя се със сухия джоджен. Бобът се похлупва и се оставя да ври докато омекне. Накрая се добавя сол и нарязани сушени домати или доматеното пюре. Оставя се да поври още 5-10 минути и се сваля от котлона. Сервира се с домашна питка и пукани люти чушлета

Добър апетит!

Други публикации:

Постни чушки с два вида плънка

Кавърма

Нахут с праз лук и лимон

Преди 1 година:

Двойно шоколадови мъфини с круши

 

 

10 comments on “Постен боб със сушени чушки

  1. Dani казва:

    Дани,
    много съжалявам за неприятните и тъжни неща, които са
    се случили!
    Липсват ми хубавите ти разкази, които предшестват рецептите!
    Предполагам, че Сами много е пораснал!
    Идеята за боба е чудесна!
    Сигурно чушките ги слагаш сухи.
    Топла прегръдка от мен и хубави почивни дни!

    • Danyela казва:

      Дани, благодаря ти!
      Чушките ги слагам направо сухи, докато се варят омекват и набъбват
      Весели и топли празници!

  2. Катя казва:

    Даниела, това все едно аз съм го писала. Съжалявам, че на толкова мил човек, като теб се случват неприятности. Често готвя боб всяка седмица. Боб готвя когато страдам, когато съм щастлива. Периодите в живота ни постоянно се променят, но ние все готвим боб. Нещата се случват, без нашето съгласие. Но можем да се опрем на постоянните чувства и нещата които правим, на подкрепата и обичта на близките и на това…. че понякога готвим боб🙂 И така ще е и когато бурята премине. Знам, че ще ме разбереш. Прегръщам те, мила!

  3. ernesta казва:

    Кураж, Даниелка! Прегръд

  4. Димитрина Боева казва:

    Хей, здравей! Рецептата си е супер! За мен боб със сухи чушки е едно от любимите ястия, който баба ми готвеше когато и ходех на гости. Е малко по-друг вариант. От онези криви, леко люти селски чушки които сега са се изгубили като сорт, но и с купешки става. Съотношението чушки-боб е по-желание. Колкото има, толкова. 10-на чушки у добре, а боб 1 ч ч. Бобът се сварява. Чушките се попарваха със гореща вода да омекнат. След това се отцеждат и накъсват на парчета. Добре е сред тях да има и някоя лютичка. Една голяма глава кромид се нарязва и запържва в олио, добавят се 1 с л брашно. Запържва се брашното да стане златисто. Ако искате да подсилите вкуса на чушки добавете и 1 с л червен пипер. Добавят се чушките и сварения боб заедно с малко от водата, но да си остане гъсто. Оставя се да поври и да се сгъсти още една идея. Подправя се със сух джоджен и девесил. Тази манджа се готвеше в дълбок тиган, но и тенджера става. Хапва се пресен хляб или топъл качамак от онзи който се вари в котле, после се изсипва на крък и се реже на филий с конец. По сладко нещо не помня в живота си да съм яла! Това е една прослава на боба.
    А за неприятностите, без тях живота ще ни стане скучен. Знам какво е, но не унивай! Времената са такива и трябва да събираме кураж за да оцеляваме. Защото това правим от 20 години насам. Оцеляваме. Напук на всичко! Пусни си клипа на песента на Поли Генова „На инат“. И попей с нея. Попей и поскачай докато съседите вземат да тропат. Помага, дяволите да го вземат! Дори на баби като мене, дето гонят шейсеттака и се канят да оцеляват с 200 лв пенсия, ако не ми дръпнат пак пенсионното килимче.
    Мили момичета, светът се крепи на жените, на нашите умения да творим уют и благоденствие, да правим от нищо нещо, за да греят очите на децата ни. Кураж на всички и весели празници!

  5. Русана Стоянова казва:

    Здравейте Даниела,

    Дано Господ да помогне на близкия ви човек да преодолее изпитанието!
    Желая на вас и семейството ви много здраве и спокойни празници!

    • Danyela казва:

      Благодаря ви много, Русана!
      Желая ви здраве и късмет!
      Весели празници!

Вашият коментар

