Домашна баница

От както сме заедно с мъжа ми, той настойчиво иска да му направя домашна баница, като тази която е правила баба му. Това е нещо, което аз не умея и не знаех как се прави. Преди много години съм виждала баба, която точеше кори и правеше невероятни баници със сирене, със спанак, с праз, с тиква…ставаха божествени. Но аз тогава бях наистина много малка, и не помня тънкостите. Точенето на баница винаги съм го смятала за свещенодействие, останало в миналото, там при бабите, при огнището с къкрещия бобец над него, при домашно квасенето кисело мляко, сирене и масло. В онова иделично време, когато жените са се грижели за домът и семейството, животните, пазили са уюта и топлината на дома, животът е бил спокоен и естествен, без цялата суетня на съвремения живот.

Имам една много близка приятелка, Рени, която прави страхотни баници, и не само. Оказа се, че тя я прави с кори купени от магазина, къпани кори, и резултата беше впечатлюващо близък до бабината баница. От тогава често ги използвам, но желанието на мъжа ми да направя изцяло домашна баница си оставаше. Утре имаме годишнина и реших това да е моят подарък за него. Запретнах ръкави, месих, точих, дърпах и въртях корите над главата. Последното е добре да го правите, ако лампата не е твърде ниско и на близо не стои домашният любимец лабрадор, който се чуди защо нещата, които хвърляте над главата си не падат на земята, за да ги донесе, и от черен става бял от брашното, което щедро се ръси

Продукти за тава с диаметър 26 см:

За корите:

1 чаена чаша вода

3 чаена чаша брашно – използвах типово плюс допълнително за разточването

1 ч.л. оцет

1 ч.л. сол

За плънката:

4 яйца

2 чаена чаша натрошено бяло саламурено сирене

3 с.л. кисело мляко

125 гр. масло – 1 малко пакетче

Приготовление:

На корите:

Брашното, водата, оцетът и солта се размесват добре. Тестото се меси около 10 тина минути, след това се разделя на 6 равни топки и се оставя да почине за 15 тина минути

Върху леко набрашнена повърхност се разточва една от топките, докато тестото стане с диаметър малко по-голям от педя. След това листа се хваща с ръце и с кокалчетата на двете ръце, свити на юмруци, започвайки от центъра, се придърпват към краищата на кората, така че кората да се разтегли равномерно. Другият вариант е кората, да се завърта над главата. Последното се оказа не толкова трудно колкото очаквах и доста ефективно, като подход за равномерно разтегляне на кората. Дори кората да се скъса на места, това не е проблем. Точенето, разтеглянето и подхвърлянето продължават докато кората стане достатъчно тънка, така че през нея да прозира. Ако считате, че краищата на кората са останали твърде дебели, могат да се изрежат

На плънката:

Маслото се разтопява в купа. В отделна купа се разбиват яйцата с вилица и се смесват със натрошеното сирене и киселото мляко. Ако е нужно се добавя малко сол, в зависимост от солеността на сиренето. Обикновено изкисвам сиренето в къщи, така че аз добавих една малка щипка сол.

Кората се намазва с масло и се слага 1/6 та от яйчената плънка. Ако решите да направите заливка и отгоре върху баницата, което аз харесвам по принцип, но което мъж ми отрича с думите „Така баба не я правеше”, сложете 1/7 от плънката, така че да ви остане и да намажете баницата с нея.

Завийте кората на руло. Това става най-лесно, ако кората, след като е разточена и раздърпана, се постави върху парче плат – кърпа, чаршаф, покривка – и после леко се повдигне единият и край, за да се завие кората. Навитата кора се завива на руло и се поставя в центъра на предварително намазана с масло тава.

Процедурата се повтаря и с останалите топки тесто и плънката

Накрая баницата се намазва добре с разстопено масло и евентуално с част от заливката

Баницата се пече в предварително загрята на 230 градуса фурна, до зачервяване.

Добър апетит!

Други публикации:

Хляб с натурална закваска

Пържени филийки

Банички с рохко яйце (brik a l’oeuf)

27 comments on “Домашна баница

  1. Кеmi H каза:

    Разкошна!

    • Мариета каза:

      Тъкмо си отчупих едно голямо парче от баницата… Великолепна е ,рецептата е лесна,отне ми време и малко повече усилия да разточа топките (бременна съм в 7 месец и доста зор видях),но труда се възнагради щем я опитах!Благодаря ти и много усмивки!

  2. Sunny каза:

    Изглежда апетитно! СПравила си се страхотно отново 🙂 Аз обаче не се наемам да меся и дърпам кори за баница – липсва ми доста от твоята сръчност 😉 НО някой ден ще се науча!

  3. Dimitrana S. каза:

    Аууу… !!!

    Имам усещането, че съм на крачка от приготвяне на такава баница т.е. от саморъчното приготвяне на кори! Имам само един подобен опит в живота си.. някога, мнооого отдавна :-))) Но… сериозно се замислям! – толкова е апетитна баницата.. разкош!!!

    Поздравявам те, Даниела, за сръчните ти ръце!

  4. Eoc каза:

    Разкошна е! Поздравления! Аз още не съм събрала кураж да точа сама кори за баница, но и това ще се случи 🙂
    Всичко най-хубаво от мен!

  5. Dani каза:

    Прекрасно си се справила Дани!
    И аз съм опитвала и не е толкова трудно, но нали знаеш : с готовите кори е по бързо:))
    Хубав ден!

  6. cahidesultan каза:

    Harika bir görüntü eline sağlık!

  7. Ирина каза:

    А пък аз да си призная, никога не съм яла такава баница. Бабите ми правиха баница от домашно точени и сушени/печени кори, ставаше страхотна! Така и не разбрах рецептата, а вече няма кой да ми я каже..

    Остава ми само да преглъщам пред монитора и да събирам смелост за твоята баница! 🙂

    Сърдечни поздрави, Дани!

  8. Yoana каза:

    Страхотна си! Не мога и да си представя, че бих направила подобно чудо!

  9. Danyela каза:

    Кеmi, Sunny, Дими, Еос,Дани,cahidesultan, Ирина, Йоана,
    много сте мили, много ви благодаря!
    В същност не е толкова трудно, колкото изглежда, и аз много дълго време се плашех на тази баница
    Ирина, аз пък не съм яла баница, такава каквато ти казваш, със сушени кори, звучи изкусително
    Дани, да доста време трябва да се отдели, за да се точат корите, трябва си специален повод

    Хубав и усмихнат ден!

  10. mama_gali каза:

    Моите спомени са по-различни, баба ми правеше два вида тесто за баница, едното се разточваше, а другото се теглеше, и ние участвахме, беше голяма забава, на една покривка на масата се слагаше топката от тестото, баба я разтегляше и я издърпвахме да покрие цялата маса, ставаше наистина почти прозрачна, окъсвахме после краищата, те си оставаха по-дебели, и така… Помня, че имаше оцет, но не бих се наела да се пробвам да направя, все ми се струва, че няма да се получи. А с купените кори просто не е същата баница. Даниелка, ти ме хвърли в спомените с тая баничка, направо се разтопих…

    • Danyela каза:

      mama_gali, ех, тези наши баби, какви неща са правили. Интересно е обаче, как едно ястие може да ни върне толкова години назад и толкова мили спомени да събуди. Магия е това.
      Хубав и усмихнат ден!

  11. Svetlina каза:

    Ох колко обичам и аз тая баница 🙂 Само дето толкова рядко ми остава време за точене и дърпане, че приятелите ми си я пожелават за подарък по най-различни поводи, толкова специална им се вижда 🙂
    А печените кори се правят от същото тесто, но се пекат на печка на дървени въглища на много слаб огън и дълго време. Обикновено един ден отиваше на баба ми да се запаси с кори за цяла година.
    Ох, не мога да вържа две изречения, мисля си за баници, снимките ти са повече от апетитни…

    • Danyela каза:

      Svetlina, много ти благодаря! Не знаех, че това е технологията на печените кори.
      Блогът ти е прекрасен, много позитивен и слънчев.
      Хубава и мързелива неделя!

  12. kabala каза:

    Тъй като мъжът ми също обича бабината му баница-))), се наложи баба Ани да стои над главата ми да точа под нейно ръководство. Тя е от шопския край и баницата и става доста по-различна от всички,които съм яла. Тайната е,че слага мая, когато замесва тестото.После,всичко е както го правим всички. Върху баницата няма заливка, въпреки,че и аз я обичам така, но няма лошо да пробвате и този начин- с мая. Става невероятна. Върви с кисело мляко-))).Мъжете ми я плющят много яко-)))

    • Danyela каза:

      kabala, вкусно звучи тази рецепта. Ей, тези баби, какви неща са правили!
      Поздрави и успешна седмица!

  13. Татяна каза:

    И моята баба въртеше невероятни баници и когато прехвърлих 20-те, се постарах да участвам във всички производства, за да се науча и аз. Баба за съжаление вече се разглези и не меси, научи се първо на готовите кори, а сега и на готовите замразени баници… Аз правя веднъж годишно, за спомена…
    Нейната технология не беше с дърпане или въртене. Точеше. Точилката й беше дълга и тънка (от баща й, хлебар). Слагаше 3 питки една върху друга и точеше енергично с разпръскване на брашно непрекъснато, докато листът започнеше да виси от масата и точилката да му е малка. Аз чак така не мога. Разточвам само една питка, но натънко като нея. Листът става управляемо малък така. После плънка, печене,…снимки (да се увековечи, че кой знае кога пак) и ядене с апетиттттт :)))
    Хубав ден!

  14. Danyela каза:

    Татяна, благодаря ви за споделената история. Да, наистина изкуството на бабините баници безвъзвратно си отива, а стават толкова вкусни.
    Поздрави!

  15. Zhana каза:

    Поздравявам те за баницата, а и благодаря че си споделила рецептата, понеже не е много сложна, а е страшно вкусна. Преди време се реших за пръв път да точа кори и намерих твоята рецепта, от тогава мъжът не иска да яде баница с купени кори:) Чесно казанно месенето и точенето си заслужава 🙂

  16. Евелин каза:

    Е айде и един от другия пол да се намеси! 😀 Чакам да се изпече и ще споделям отзиви!

  17. Евелин каза:

    Не се получи това, което очаквах, но пак не е толкова зле, май:? 😀

  18. Desislava каза:

    Получи се нещо страхотно….

  19. Ася каза:

    Вече съм правила баницата ти и наистина стана разкошна. Даже ме накараха на следващия ден пак да я направя, защото се омете за секунди още топла!
    Имам само един въпрос. Мога ли да я направя от предишния ден, да я прибера в хладилника и да я изпека на сутринта? Ще се промени ли нещо в тестото? Иска ми се сутринта цялата къща да ухае на прясно изпечена баничка, но ще е изненада и ако стана много по-рано ще ме хваната да точа 🙂

    • Danyela каза:

      Здравей, Ася!
      Няма проблем да я направите от вечерта. Много се радвам, че ви е харесала рецептата
      Сърдечни поздрави,
      Даниела

  20. agios каза:

    Случайно попаднах тук, търсейки точени кори с типово брашно. Супер е, че не използваш готовите кори а си ги правиш сама. И друг голям плюс е, че не използваш олио а масло. Обаче в този случай допускаш голяма грешка, че печеш на 230 градуса, тъй като кравето масло е с точка на горене 177 градуса, след това изгаря и става канцерогенно и изключително вредно за човека. Затова ако правиш баницата с краве масло трябва да я печеш във фурната на максимум 180 градуса, за по сигурно 160-170 градуса. Не знам дали ще се опече на толкова ниски градуси, но вероятно ще стане за повечко време, а и ще е напълно здравословна и полезна баница.
    PS: За печене на 220 градуса само с рафинирано олио, то е най високата температура на горене – 227 градуса, но пък не е много здравословно тъй като е преминало много химични обработки.
    PS2: мога да ти дам оригинална рецепта за баница такава каквото я е правила баба ми, майка ми и която години наред и аз правя вече. (досега съм я правил само с готови кори, но вече ще пробвам и да точа). Правил съм и много други от интернет, но не могат да се сравняват с тази старата класическа която се предава от поколение на поколение у нас. А такава никъде не съм прочел или видял до сега. Само ще загатна…джъсва се отгоре с нагорещено олио след като се нареди, използва се и газирана вода…по друг начин се слага плънката, сиренето и т.н. и т.н.

Вашият коментар