Празопита

Пролетта е тук. Бавно, но сигурно показва силата си, светът става по-малко сив и настроението вече е приповдигнато. Даже се размечтах за морето. Още мъъъничко търпение и разнообразието на зеленчуци и плодове ще залее пазарите. Напоследък  доста се уморих от зимните ястия в които има основно няколко продукта – до болка познатите картофи, ориз, леща, боб, зеле, нахут…а как ми се иска вече да има чушки и патладжани, домати, тиквички….Празът ми е доста любим напоследък. Хем е зимен зеленчук, хем не съм го готвила прекалено тази зима и не ни е омръзнал. Обичам мекият му вкус и неповторимият отпечатък, който оставя върху ястията с аромата си. Миналата година, мъжът ми ми подари една страхотна книга, събрала ястия от цялото Средиземноморие, приготвени от местни шеф готвачи. Разбира се, като всяка книга включваща ястия от този регион преобладава рибата, на които аз не съм голям любител и за това, все отлагам да приготвя нещо от нея. Вчера разлиствайки я за пореден път, видях невероятно вкусно изглеждаща празопита. Казах си, ястие точно по наш вкус, пролетно-свежо и вкусно.

Адаптирано от Culina Mediterranea

Продукти за тава с диаметър 26 см:

6 стръка праз, общо около килограм

5-6 с.л. зехтин

1 връзка копър

1 дафинов лист

½ чаена чаша царевичен грис

3 яйца

½ чаена чаша настърган кашкавал

1 чаена чаша натрошено сирене

3 с.л. галета

сол и черен пипер на вкус

Приготовление:

Празът се почиства и нарязва на колелца. В дълбок тиган се загрява зехтина и празът се запържва за около 5 минути. Добавя се ситно нарязания копър и дафиновият лист и се задушава под капак за още 10 минути. Дафиновият лист се отстранява и се добавя царевичния грис. Разбърква се добре и се сваля от котлона

Яйцата се разбиват с вилица и се добавят към праза заедно със сиренето и кашкавала

Дъното на огнеупорна тавичка се поръсва с галета и сместа се изсипва вътре

Пече се в предварително загрята на 220 градуса фурна за 30 минути.

Ястието се сервира топло

Добър апетит!

Други публикации:

Запеканка с просо

Пилаф с праз и маслини

Нахут с праз лук и лимон

16 comments on “Празопита

  1. Тони каза:

    Чудесна празопита, Дани! А снимките са толкова хубави и изкушаващи, че започнах да усещам нещо в коремчето си! И аз вече искам тиквички, патладжани и пиперки 🙂 Толкова ги обичам 🙂

    Поздрави и много усмивки 🙂

  2. Dani каза:

    Всички сме зажадняли за пролетни и летни вкуснотии, за слънце :))
    Но ние обожаваме праз и обикновено забравям често за лук през зимата.
    Това, което предлагаш е чудесно, Дани и ще се възползвам, докато има още праз!
    Усмихнат ден!

  3. Dimitrana S. каза:

    Огромен комплимент, Даниела!

    Идеята е чудесно реализирана: толкова апетитно, свежо, подканящо.. !

    Изпълнени с позитивизъм, слънце и усмивки пролетни дни!

    🙂

  4. Краси каза:

    Страхотна идея, ако знаеш на мен колко са ми омръзнали всички стандартни ястия и как ми се яде зелено.

    Само да питам дали гриса може да се замени с нещо, че вкъши не го долюбват много?

    • Danyela каза:

      Тони, Дани, Дими, Краси, от сърце ви благодаря!
      Краси, грисът не се усеща много в готовото ястие. Ако искаш пробвай да го замениш с брашно или пък го пропусни изобщо.
      Хубав и усмихнат ден!

  5. Нина каза:

    Снимките са страхотни, а предполагам и вкуса, тук не е за хора със слаби нерви 🙂

  6. littlethingslife каза:

    Чудесна идея е този праз с яйца и кашкавал. И на нас ни е любим праза, така че ще се възползваме при първа възможност. Много хубави, слънчеви снимки. Поздрави!

  7. Ирина каза:

    Чудесно, свежо предложение, Дани! 🙂
    Още малко и почваме да хапваме пресни плодове и зеленчуци, че и на мен ми омръзна тази зима с тежката храна 🙂

  8. Svetlina каза:

    Уха! Още тази седмица ще си направя! Много ми е интересно дали мама има останал домашен доматен сок, ще е идеалната добавка :)А царевичният грис може да се замени с пшеничен – вкусът е доста по-различен, по-мек и дори който не харесва жълтия, ще хареса питата.

  9. Danyela каза:

    Нина, littlethingslife, Ирина, Svetlina, благодаря ви!

  10. jibek каза:

    O kadar güzel ki,gözlerimi alamadım 🙂

  11. Danyela каза:

    jibek, Çok teşekkür ederim!

  12. Gery каза:

    Дани,

    за пореден път-страхотна идея! Обожавам праз и с удоволствие ще опитам тази прекрасна празопита 🙂

  13. […] направя гратин в кексовата й форма, че Яна ми наготви празопита и че пастелитосите са по-хубави от всички закуски на […]

  14. Герган каза:

    Мнооооого вкусно току що си хапнах едно парченце:-)

Вашият коментар